gallery/ebike
Elektromos rendszer kalauz

A pedelec kerékpárok fő sajátosságai:

Hagyományos kerékpár kiegészítése egy elektromotorral, amely tekerés közben max. 250 W hozzáadott teljesítményt ad a kerékpárosnak, max 25 km/h sebesség eléréséig. A rásegítés csak pedálozás közben jelentkezik, a pedálozás abbahagyása a rásegítés azonnali megszűnésével jár. Szintén megszűnik a rásegítés a 25 km/h sebesség elérésénél. A két teljesítményérték felső határának rögzítése és a csakis kizárólag hajtás közben jelentkező rásegítés biztosítja az eszköz kerékpár jellegét. A pedelec (pedal+electric+cycle) rendszer támogatása főleg emelkedőn és kigyorsításkor érezhető, de hatékonyan támogatja sebességünk egyenletes fenntartását is. A rásegítés mértéke szabályozható, minden gyártó 3-4 különböző rásegítési fokozatot biztosít, melyek között kerékpározás közben is könnyedén válthatunk.

Az elektromotor energiaellátását a kerékpárra szerelt Lithium-Ion akku szolgáltatja. Az akkumulátorok elhelyezése korábban látható, szembetűnő helyeken történt (alsó- és nyeregvázcsövön, vagy a hátsó csomagtartó alatt), ez azonnal felismerhetővé tette az „elektromos biciklit”, viszont az integráció terjedésével egyre több és több gyártó helyezi el akkumulátorát a vázban, rejtve. Ez a kialakítás esztétikusabb és közelebb visz a hagyományos kerékpárok megjelenéséhez, kevésbé tapasztalt szemlélőnek gyakran elsőre nem is fedezhető fel a különbség normál kerékpárokhoz képest. Az akkumlátorok kapacitása jellemzően 400-675 Wh, de a dupla akkumulátoros rendszerek terjedésével az 1000 Wh-s határt feszegetik a gyártók. A rendszer hatótávolsága egyébként függ az igénybe vett rásegítési fokozattól, domborzati viszonyoktól, a felhasználás karakterisztikájától, a kerékpáros súlyától, stb. Így a hatótáv viszonylag nagy spektrumban, kb. 35-150 km között szór. Az új felhasználóknak segítséget a közelítő hatótávolság táblázatok nyújtanak. Az akkumlátor teljes lemerülése után az eszköz tovább használható általános, rásegítés nélküli kerékpárként.

gallery/ats-heckmotor-jpg

Az elektromos motorokat tekintve az utóbbi évek óriási innovációjának köszönhetően 2018-ra nagyon magas műszaki tartalommal léptek piacra a tradícionálisnak nevezhető gyártók. A verseny igen erős, az egyértelműen legjobbat nem is lehet kiválasztani, bármelyik kerékpáros szegmenset tekintve újrarendeződik az erősorrend. Az Sr Suntour hátsó agymotorjait találod a piac legolcsóbb, belépő szintű modelljeiben, pl: Bulls Big Free, de a Suntour legfejlettebb terméke gyorsítja akár 45 km/h -ra a brutális teljesítményre képes Bulls Green Mover E45 erőgépeket, 500 W addicionális teljesítménnyel. A hátsó agymotorok előnye, hogy a hozzáadott plusz teljesítményt közvetlenül a hátsó, hajtott kerékre adják át, nem túlterhelve a normál hajtást, láncot és váltást. A hátsó agymotoros kerékpár kialakításának további pozitív hozadéka a normál középrész, így ezek akár háromtányéros hajtóművet is fogadnak, ezáltal ezekből építhető járatos, 3*10 sebességes kerékpár. Az már csak hab a tortán, hogy a hátsó agymotorok működnek a legalacsonyabb zajjal. Így jutunk el a Bulls Greenmover Lavida Plus kerékpárokhoz. És ha nem lenne meggyőző ezután sem, az Alber motorokkal szerelt Lavida Plus kerékpárok még elektromos visszatöltésre is képesek fékezés közben.

gallery/shimano

Habár a rendszerek közel azonos színvonalon állnak, az előző években mégis a Brose egy picit a többiek fölé pozicionálhatta magát. Nominálisan az ő motorjaik képesek a legnagyobb nyomatékra, ez számszerűsítve 90 Nm-t jelent. Azt meg kell jegyeznünk, hogy önmagában a nyomaték érték még nem minden, mert a motor teljesítmény leadásának a karakterisztikája is fontos. Így fordulhat elő, hogy a Bosch Performance Line CX széria a kisebb névleges teljesítmény ellenére hasonló érzést adhat a Brose motorok teljesítményéhez, de legalább ilyen érzésünk lehet egy E8000-t meglovagolva. A Brose középmotor belső felépítése picit különbözik a többi középmotortól, ez a rendszer bír a legkisebb energiaveszteséggel, ráadásul a szíjjal történő belső erőátvitelnek köszönhetően a mérhető motorzaj közelebb áll a hátsó agymotorokéhoz. Továbbá a középmotorjuk mérete viszonylag kicsi, kialakítása kedvezően elhelyezhetővé teszi a középrész környékén, és a váz alsócsövébe integrált akkuval együtt talán leginkább ez simul be a kerékpár testébe, így jöhetnek létre a legízlésesebb, integrált rendszerek. 2018-ra Brose Drive S néven újult meg a középmotorjuk, a benne megvalósult fejlesztésekért kattints ide! A "best selling" vonalat évek óta az E-Stream EVO sorozat képviseli. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A Shimano termékek esetén általánosságban jellemző, hogy a piacokat megváltoztató újdonságokkal általában nem ők jelentkeznek először, de a csúsztatott megjelenés mindig együtt jár a tökéletesre csiszolt megoldásokkal. Nincs ez máshogy a saját, e-montikoz készülő elektromos rásegítés rendszerükkel sem. A STEPS E8000 széria ízig-vérig kiforrott pedelec rendszer, ami olyan erőt biztosít a bringásnak és e-montijának egyaránt, hogy az emelkedők is az élvezetes lejtőzések adrenalin fröccsét nyújtják. A 70 Nm nyomatékkal és rendkívül kifinomult hajtásrásegítéssel a teljesítményorientált terepkerékpározás alapja lehet. Mivel a japán cég elektromos váltószetteket is készít, így az elektromos rásegítés és váltás kombinálása teljesen egyedi, és példa nélküli megoldásokat, igazi ínyencségeket hozott. Az elektromos rásegítés monitorozza a hajtást, a nyomatékot, láncfeszességet, így a váltást ehhez hangolja. Alfine Di2 elektromos agyváltóval kombinálva indulásnál beállítás függvényében akár könnyebb fokozatra is vált nekünk automatikusan. Az E-tube rendszer segítségével egy sor ellenőrzési, beállítási, programozási feladatot el tudunk ellátni. Az egy azon gyártónak köszönhetően, az elektromos váltás és rásegítés akár egy kijelzővel is működik, a váltókar és a rásegítés fokozatállító kar azonos dizájnnal készül, így egészen biztosan a Steps esetén kaphatjuk a legletisztultabb, legegységesebb dizájnt és integrációt a kezelés tekintetében. Letisztiltságra nem lehet panasz az E-Core EVO sorozat láttán, de a tartalom is ehhez méltó. Az akkumulátorok alsó vázcsőbe integráltan kerülnek elhelyezésre, de 2018-ra egy igazi újdonsággal is előrukkoltak ezen a téren. Twin Core rendszerük két akkumulátor elhelyezését teszi lehetővé, amely 750 Wh kapacitást jelent! Részletekért kattints ide!

gallery/bosch

Az utóbbi tíz év ugrásszerű fejlődésének, pedelec térhódításának zászlóshajója volt a Bosch az elektromos meghajtások terén. A modern meghajtási rendszerek úttörője. Jelenleg három rendszert kínálnak, erősorrendben: Active Line Plus, Performance Line, és az extrém felhasználást megcélzó Performance Line CX. Az Active Line Plus sokat fejlődött, az 50 Nm-re növekedett teljesítmény mellé kisebb méret és csendesebb működés társul. Az „alap” Intuvia kijelző is nagy tudású, de a közelmúltban fejlesztett, színes Nyon kijelző esetén egy GPS-el és sok extrával felszerelt komputert kapunk a kerékpárunkhoz. A teljesítményorientált Performance Line CX motor mellé nemcsak 75 Nm nyomatékot, de az új, purion kijelzőt is megkapjuk, amin megtaláljuk a 2018-as fejlesztés egyik legfontosabb elemét: az e-mtb módot. Ez a rásegítési fokozat a mérhető paraméterek alapján automatikusan szabja testre a leadott teljesítményt, hogy neked az optimális rásegítés mellett az csak élvezet jusson. A két különböző kapacitású (400; 500 Wh) akku a három különböző teljesítményű motorral variálva a teljes kerékpáros szegmens lefedhető velük. Az akku integráció útjára lépve az 500 Wh teljesítményű darab vázban elhelyezve is elérhető, PowerTube néven, részletekért kattints ide! A Performance Line CX hamar kedvence lett a nagy gyártók teljesítményorientált e-montijainak. A Bulls a Six 50 EVO sorozatban integrálta a Bosch újdonságait. Az elektromos középmotor kialakításánál arra is figyeltek, hogy kisebb szélességű eszközt fejlesszenek, így a sportos kerékpározás élményéhez is közelebb jutunk a kisebb „Q” faktorral.

gallery/brose-png